Tuesday 28 May 2013

Surat-surat yang berkaitan dengan sistem Penalti ( PSP )


Berikut adalah surat-surat yang berkaitan dengan sistem penalti yang dijalankan di SRA/SRAI negeri Selangor di bawah Jabatan Agama Islam Selangor ( JAIS). Setiap murid yang terlibat dengan kesalahan masalah disiplin akan menerima surat-surat yang berkaitan daripada guru Disiplin atau Guru HEM. Pada kesalahan pertama yang dianggap kesalahan serius, pelajar akan diberi surat amaran berkaitan dengan kesalahan yang telah dilakukan. Tujuan pemberitahuan surat ini adalah untuk mengingatkan pelajar akan kesalahan yang telah dilakukan dan tidak akan mengulangi lagi kesalahan tersebut. 

Sekiranya kesalahan yang dilakukan oleh pelajar adalah kesalahan yang besar, surat akur janji yang melibatkanpelajar dan  ibubapa / penjaga perlu diisi bagi memaklumkan kesalahan yang telah dilakukan. Surat akur janji ini adalah supaya pelajar tersebut tidak akan mengulangi kesalahannya dan akan disimpan sebagai bukti kesalahan. Setiap murid yang melakukan kesalahan akan mengisi borang perakuan murid bagi merekodkan kesalahan yang telah dilakukannya. 

Tugas merekod dan mencatat segala maklumat yang berkaitan dengan masalah disiplin ini adalah tanggungjawab guru disiplin dan juga Guru HEM bagi memastikan setiap murid tidak akan melakukan kesalahan dan seterusnya mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah. Surat-surat yang berkaitan inilah yang akan pelajar terima sekiranya mereka melakukan kesalahan-kesalahan yang besar yang melibatkan disiplin mereka di sekolah.


Surat Pemberitahuan / Amaran


Surat Akujanji


Borang Pengakuan Murid


7 comments:

  1. terima kasih....borang ini boleh dibuat contoh untuk Unit HEM sekolah saya..

    ReplyDelete
  2. Mohon izin untuk saya gunakan dalam pengurusan disiplin sekolah saya

    ReplyDelete
  3. Mohon izin, saya gunakan sebagai contoh Aku janji untuk pengurusan asrama saya.... Terima kasih

    ReplyDelete
  4. mohon izin ya utk saya guna dalam pengurusan disiplin sekolah saya

    ReplyDelete
  5. mohon izin juga utk sekolah..

    ReplyDelete